FANDOM

Claude Speed
Ingenbild
Framträdanden Grand Theft Auto 2
Kön Man
Etnicitet Amerikansk
Hem Anywhere City, USA
Anknytningar Zaibatsu, Loonies, Yakuza, SRS, Rednecks, Ryska Maffian, Hare Krishna
Röstskådespelare Scott Maslen i GTA2: The Movie.

Menade du Claude i GTA III?

Claude Speed är huvudkaraktären i Grand Theft Auto 2. Hans namn framkommer inte i själva spelet men i sluttexterna, i manualen samt i GTA2: The Movie omnämns han som Claude Speed. I spelet kallas han för många olika smeknamn (se nedan).

BakgrundRedigera

Inte mycket är känt om Claude Speed eftersom GTA2 saknar en storyline. Claude Speed är ny i Anywhere City och försörjer sig genom att göra uppdrag åt de olika gängen i staden.

GTA2: The MovieRedigera

Inför releasen av GTA2 släppte DMA Design en liten PR-film om spelet kallad GTA2: The Movie [1]. I filmen ses Claude Speed göra ett antal uppdrag för olika kriminella organisationer innan han till slut blir skjuten av en man från Zaibatsu, vars skåpbil med tillhörande varor blivit stulen av Claude. Det är oklart om Claude Speed överlevde incidenten.

Claude i GTA III?Redigera

Det har spekulerats om att Claude Speed är Claude i Grand Theft Auto III men det finns vissa saker som inte stämmer överens. Den Claude Speed som förekommer i filmen har en del likheter med Claude i Grand Theft Auto III och Grand Theft Auto: San Andreas, bland annat en svart jacka (gjord av tyg i GTA2 och av läder i GTA III och GTA:SA), T-shirt (vit i 2, svart i III och SA), långbyxor (svarta i 2, mörka khakis i III och SA) och slätt hår. Claude Speed i filmen uppvisar dock klart fler känslor än Claude i GTA III och GTA:SA. Dessutom talar Claude Speed vilket Claude inte gör. Det är därför tveksamt att det skulle vara fråga om samma karaktär.

SmeknamnRedigera

Bossarna för de olika gängen i GTA2 tilltalar Claude Speed med olika smeknamn. Han kallas:

Slumpartad wiki