Grand Theft Auto
GTAbox
Utvecklare DMA Design
Tarantula Studios
Utgivare BMG Interactive
ASC Games
Format PC
PlayStation
Game Boy Color
Utgivningsår 1997
Spelmotor N/A
Huvudkaraktär Okänd

Grand Theft Auto (GTA) är det första spelet i den framgångsrika Grand Theft Auto-serien. Spelet skapades av den skotska spelstudion DMA Design (nu Rockstar North) och släpptes 1992 av BMG Interactive. I spelet spelar man en kriminell person och kan röra sig fritt i en av de stora städerna. Spelaren får olika kriminella uppdrag att fullfölja, bland annat bankrån, bilstölder, mord och andra brott.

GameplayRedigera

Grand Theft Auto utspelar sig över tre nivåer i tre städer. I den första nivån spelar man i Liberty City, i den andra nivån spelar man i Vice City och i den tredje och sista spelar man i San Andreas. Städerna är löst baserade på de amerikanska städerna New York City, San Francisco och Miami. På varje nivå har spelaren en viss poängsumma som han ska uppnå för att komma vidare till nästa nivå.

Den första staden, Liberty City, har relativt enkla uppdrag och man behöver inte så stora poäng för att ta sig vidare. På senare banor ökar svårighetsgraden på uppdragen och det gör även poängen man ska ha för att ta sig till nästa bana. Återkommande teman i uppdragen är att sno olika bilar, hjälpa till vid olika rån eller att mörda någon. Uppdragsgivarna varierar. I Liberty City arbetar man för maffian, i San Andreas för triaderna och den tokige mexikanen El Burro och i Vice City för en korrumperad polisman vid namn Deever, samt för ett rastafari-gäng.

För varje uppdrag man klarar får man även en multiplier som dubblar poängen och gör det enklare att komma vidare då man fortare kommer upp i den poängsumma man ska ha för att klara banan. Blir man dock "Busted!", dvs arresterad av polisen, halveras multiplier, om man inte innehar ett såkallat "Get Out of Jail Free Card". Om man blir "Wasted!", det vill säga dräpt, förlorar man alla sina vapen och ett liv.

När man klarat en bana får man se en filmsekvens med någon av personerna man kommit i kontakt med på banan.

VapenRedigera

De vapen som finns i GTA är relativt basala: knytnäve, pistol, maskingevär, eldkastare, bazooka och bilbomb. Vapnen finns utspridda i lådor på de olika banorna som man krossar med hjälp av knytnäven eller kör på med en bil. I lådorna kan också multipliers och så kallade "Kill Frenzys" finnas. Om man tar en Kill Frenzy gäller det att på tid komma upp i en viss summa pengar, genom explosioner och lemlästning. Klarar man detta får man en bonus i form av pengar eller ett extraliv. I lådorna kan även "Cop Bribe" (polismuta som gör att man skakar av sig polisen), Armour (skottsäker väst) och "Speed Up" (snabbare gång eller maxfart i bil) finnas.

KaraktärerRedigera

Spelaren kan välja att spela som en av åtta karaktärer: Travis, Kat, Nikki, Divine, Bubba, Troy, Kivlov och Ulrika. I PlayStation-versionen finns bara fyra karaktärer. Dessa karaktärer är mycket anonyma och intetsägande och det spelar egentligen ingen roll vilken karaktär man väljer eftersom alla har samma egenskaper och bär likadana kläder, de har däremot olika hårfärg.

ExpansionerRedigera

Externa länkarRedigera

Runtomkring Wikias nätverk

Slumpartad wiki