FANDOM

Grand Theft Auto: Chinatown Wars
CW
Utvecklare Rockstar Leeds
Rockstar North
Utgivare Rockstar Games
Format Nintendo DS
Utgivningsår 2009
Spelmotor
Huvudkaraktär Huang Lee

Grand-theft-auto-chinatown

Grant Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars är det fjärde portabla GTA-spelet i GTA-serien. Spelet släpps exklusivt till Nintendo DS den 17 mars (20 mars i Europa) som det första GTA-spelet till Nintendo DS och utvecklas av Rockstar North och Rockstar Leeds som tidigare har utvecklat Grand Theft Auto: Liberty City Stories och Grand Theft Auto: Vice City Stories. Grafiken kommer vara en blandning mellan 2D och 3D och kommer att använda Cel-Shading. Grafiken kommer alltså att vara mer lik den i de två första spelen i serien än de nyare 3D-spelen.

Huvudkaraktären heter Huang Lee och är en 25årig man från Kina. Chinatown Wars kommer att utspela sig i Liberty City precis som Grand Theft Auto IV, Grand Theft Auto III och Grand Theft Auto: Liberty City Stories, men ön Alderney (baserad på New Jersey) kommer inte att finnas med eftersom spelet kommer att handla om den kinesiska maffian.

Story Redigera

Huang Lee kommer till Liberty City för att hitta sin fars mördare och leverera ett värdefullt svärd till sin farbror, Wu "Kenny" Lee men direkt när han landar så blir han överfallen och skjuten i huvudet.

Nyheter i GTA: CW Redigera

Chinatown Wars kommer ha en hel del nya saker för GTA-serien som t.ex. att langa knark och spela små minispel för att till exempel tjuvkoppla bilar och göra tatueringar, detta kommer att göras med stylusen. Enligt Rockstar är GTA: Chinatown Wars ett mycket större spel än PSP-spelen Grand Theft Auto: Liberty City Stories och Grand Theft Auto: Vice City Stories.

Betyg och försäljning Redigera

Grand Theft Auto: Chinatown Wars fick väldigt höga betyg av nästan alla tidningar och Internetsidor. Gamereactor gav spelet 9/10 och Level belönad spelet med 10/10 och de ansåg att "GTA: Chinatown Wars är redan nu ett av 2009 års bästa spel.". Men trots så höga betyg så sålde spelet väldigt dåligt och under de två första veckor såldes bara 90,000 exemplar av spelet på den Nordamerikanska marknaden, vilket var under förväntning. Rockstars förväntning var att spelets försäljning skulle kunna matcha Grand Theft Auto: Vice City försäljningssiffror.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki