FANDOM

Grand Theft Auto: Vice City
GTA-VC
Utvecklare Rockstar North
Utgivare Rockstar Games
Format PC
PlayStation 2
Xbox
Utgivningsår 2002
Spelmotor RenderWare
Huvudkaraktär Tommy Vercetti

Grand Theft Auto: Vice City (GTA: VC) är det fjärde spelet i Grand Theft Auto-spelserien. Spelet är utvecklat av Rockstar North och utgivet av Rockstar Games. Spelet föregicks av Grand Theft Auto III och efterföljdes av Grand Theft Auto: San Andreas.

Vice City är starkt influerat av amerikansk 1980-talskultur. Spelet, som utspelar sig år 1986 i den fiktiva Miami-inspirerade staden Vice City i Florida, handlar om maffiamedlemmen Tommy Vercetti som nyligen har släppts fri från fängelse. Maffiafamiljens ledare, Sonny Forelli, är orolig för den skada som Vercetti kan orsaka i hemstaden Liberty City och skickar honom därför till Vice City för att genomföra en knarkaffär. Affären misslyckas då ett gäng beväpnade män dyker upp och stjäl pengarna och drogerna. Vercetti lyckas nätt och jämnt fly med familjens advokat, Ken Rosenberg, och nu är det upp till dem att hitta vem som låg bakom attacken samtidigt som de bildar en egen kriminell organisation. Som alla spel i serien är Vice City en blandning av bilspel och tredjepersonsskjutare i en stor och öppen stad.

OmvärldRedigera

Spelet utspelar sig i den fiktiva staden Vice City, baserad på Miami, Florida. Stilen i spelet, särskilt vad gäller kläder och fordon, reflektar (och parodiserar) 1980-talet. I motsats till det relativt dunkla och slitna Liberty City i Grand Theft Auto III är Vice City betydligt ljusare och prydligare med gyllene stränder, svajande palmträd och färgstarka solnedgångar. Vice City är även skådeplatsen för PSP-spelet Grand Theft Auto: Vice City Stories.

HandlingRedigera

Tema och inspiration Redigera

Mycket av spelets ledmotiv bygger på filmerna Scarface och Carlito's Way samt på den klassiska 80-talsserien Miami Vice. Vice City parodiserar och hyllar 1980-talet genom bilarna, musiken, modet, byggnaderna och karaktärerna som förekommer i spelet.

Vice city beach

Vice City Beach

KaraktärerRedigera

I spelet finns dussintals karaktärer, varav många endast förekommer i de mellansekvenser som beskriver spelets uppdrag. Bland röstskådespelarna hittas:

Tommy Vercetti

Tommy Vercetti

Några av karaktärerna i Vice City förekom även i Grand Theft Auto 3 (som utspelar sig ca 15 år senare). Donald Love, en mediamogul i GTA III gör ett litet framträdande som lärling till affärsmannen Avery Carrington. Den enarmade Phil Cassidy från GTA III figurerar likaså och ett av uppdragen förklarar orsaken till hans förlorade arm.

Flera av GTA III:s radio-DJs kan höras i Vice City.

Gameplay Redigera

VapenRedigera

Vapenssystemet i Grand Theft Auto: Vice City liknar de som användes i tidigare spel men har utvidgats betydligt. Jämfört med Grand Theft Auto IIIs 12 vapen finns det i Vice City hela 35 vapen i 10 olika klasser, där spelaren endast kan bära ett vapen per vapenklass.

Vapnen i GTA: VC blir tillgängliga för spelaren allteftersom han klarar uppdrag. Eldvapen (som pistoler, gevär, kastvapen och tunga vapen) kan köpas från Ammu-Nation eller från en vapenhandlare. Andra typer av vapen (såsom basebollträn, hammare och motorsågar) kan köpas från järnaffärer.

SafehousesRedigera

Safehouses i Vice City fick en mycket större betydelse då de också var tvungna att köpas.

V rock

Lazlow's V-Rock

Soundtrack Redigera

Vice City innehåller en stor samling 80-tals-musik som man kan lyssna till i olika radiostationer. Varje station täcker en viss musikgenre, som t.ex. hip hop (Wildstyle), rock (V-Rock) och i synnerhet pop-musik (WAVE 103, Flash FM). Dessutom finns det två "pratkanaler" KCHAT och VCPR.

Externa länkar Redigera

Slumpartad wiki