FANDOM

Grand Theft Auto 2
GTA2box
Utvecklare DMA Design
Tarantula Studios
Utgivare Rockstar Games
Format PC
PlayStation
Dreamcast
Game Boy Color
Utgivningsår 1999
Spelmotor N/A
Huvudkaraktär Claude Speed

Grand Theft Auto 2 (GTA 2) är det andra spelet i den framgångsrika Grand Theft Auto-spelserien. Den 22 oktober 1999 släpptes spelet över hela världen. I en del länder förbjöds dock spelet att säljas eftersom det ansågs vara alltför våldsamt. Det släpptes först till PlayStation, men senare också till PC, Game Boy Color och Dreamcast.

HandlingenRedigera

Spelet består av tre banor vilka utgörs av tre olika delar av staden Anywhere City. Commercial District (även kallat Downtown) heter den första banan medan den andra banan är The Residential District. Den tredje banan heter The Industrial District. Huvudperson är Claude Speed som precis kommit ut ur fängelset. Spelet går ut på att åta sig uppdrag från olika kriminella gäng, för att sedan bli dess överhuvud. GTA2 utspelar sig i någon slags retrofuturistisk framtid, spelets bilar är till exempel väldigt futuristiska samtidigt som de är inspirerade av 1950-talsbilar. Det enda som egentligen sägs om storyn är texten som hittas i handboken som följer med i spelet.

Beskriving av handlingen i spelets manualRedigera

Tre veckor in i framtiden, en myllrande stad, sju gatugäng, obegränsade kriminella möjligheter

Samhället är i snabbt förfall. Med en kraftigt stigande brottslighet och ett ökande biokemiskt beroendet hos befolkningen kommer du att ha en fantastisk tid. Staden är på gränsen till kollaps med lag och ordning som börjar brytas ner helt. Folk är helt vilda, det kryllar av halvruttna livsmedelstillsatser och farmaceutiska piller. Ett jättebolag kontrollerar varje aspekt av samhället, från underhållning till organtransplantationer. Allt är förorenat, smutsigt och otrevligt. Livet har aldrig varit billigare.

Fylld med önskan om att tjäna en oärlig dollar på vilket sätt du kan erbjuds det en hel del arbete från extremt amoraliska individer som söker någon som kan sina grejer. Med en poliskår som precis har börjat tappa tålamodet kommer den här staden aldrig bli sig lik igen.

Det enda som är organiseraat i den här staden är brottsligheten. Varje skum verksamhet, från bryggande av hembränt till utpressning av politiker, styrs av ett gäng eller ett annat. Varje bostadsområde har sina ligor som inte uppskattar att nya killar kommer och tar för sig. Du måste göra så att dessa gäng respekterar dig och ger dig arbete. Om du är bra anställer de dig och så småningom kommer de att lita på dig tillräckligt för att ge dig ett seriöst arbete. Om du misslyckas med ett arbete eller förråder dem kommer de att behandla dig som foder till sällskapsdjur. Gör vad du vill och arbeta för alla som vill ha dig men var alltid försiktig så att staden inte biter tillbaka. Du är inte den enda tuffa killen i stan och du är inte den enda killen som vill låna fordon utan ägarnas samtycke.

Under tiden har polisen inte bara blivit mer aggressiv, den har nu också fått hjälp av FBI och armén. Nu bör saker komma ur kontroll.

Saker kommer verkligen komma ur kontroll.

GängenRedigera

Varje stadsdel domineras av tre gäng, där det mest mäktiga, den maffialiknande undergroundorganisationen Zaibatsu finns på alla banor. På den första banan finns "dårhus"-gänget Loonies lett av Elmo, och det japanska gänget Yakuza lett av Johnny Zoo. På den andra banan huserar Redneck-gänget i en trailerpark, samt klonerna SRS Scientists i ett labbkomplex. På den tredje banan finns Ryska maffian i stadsdelens slitna industriområde, samt Hare Krishna som har ett tempel och en parkmiljö som hemort.

Varje gäng hyser speciellt hat för ett gäng, och för att hålla koll på hur mycket respekt man innehar hos ett visst gäng har en så kallad "Respectometer" introducerats. Genom att eliminera gängmedlemmar ur ett gäng ökar respekten hos ett annat och vice versa, vilket möjliggör svårare och bättre betalda uppdrag hos ett visst gäng.

Alla gäng har dessutom en egen radiokanal med begränsad räckvidd som går att lyssna på när man kör bilarna.

FunktionerRedigera

Grafiken är avsevärt förbättrad om man jämför med det första GTA-spelet. En rad nya funktioner har även tillkommit. Bland nya vapen som introducerades kan nämnas hagelgevär, molotov cocktails, granater, elpistol, maskingäver med ljuddämpare och dubbel pistol. Nya "bilvapen" var landminor och maskingevär fästa på bilen.

En ny sparfunktion introducerades även. Alla tre banor har en kyrka där man för 50.000 poäng kan spara sin banstatus hos Jesus (sic!).

När man klarat en bana låses en bonusbana upp, klarar man alla uppdrag på en bana låses ytterligare en upp, och hittar man 50 GTa2-ikoner på en bana får man ytterligare en bonusbana. Totalt finns det 9 bonusbanor.

Även Multiplayer-funktionen var förbättrad gentemot orginalspelet. Och i multiplayer finns även tre små banor: Face Off, Hidden Surprice och Tiny Town som bara kan spelas i multiplayer.

Slumpartad wiki