FANDOM

Grand Theft Auto IV
GTAIV Logo
Utvecklare Rockstar North
Utgivare Rockstar Games
Format PC
PlayStation 3
Xbox 360
Utgivningsår 2008
Spelmotor RAGE
Euphoria
Huvudkaraktär Niko Bellic

Grand Theft Auto IV är det nionde spelet i Grand Theft Auto-serien. Spelet, som är utvecklat av Rockstar North och utgivet av Rockstar Games är det första i seriens fjärde generation, därav det romerska "IV" för fyra i titeln. Ännu finns ingen information om en eventuell uppföljare, men det finns två nerladdningsbara episoder vid namn The Lost and Damned och The Ballad Of Gay Tony tillgängliga på Xbox Live (Exlusiv för Xbox 360). Spelet slog världsrekord när det sålde drygt 3.6 miljoner upplagor det första dygnet och 6 miljoner den första veckan. 16 Augusti hade spelet sålts i över 10 miljoner kopior, detta bara till Xbox 360 och PlayStation 3. Grand Theft Auto IV har fått mycket höga betyg i recensioner och är det enda spelet som fått högsta betyg (10/10) av spelsidan IGN på 10 år[1].

StorynRedigera

Life is complicated; I killed people, smuggled people, sold people. Perhaps here, things will be different. -- Niko Bellic

I Grand Theft Auto IV spelar man som Niko Bellic, en krigsveteran från Balkanhalvön, som flyttar till Liberty City för att träffa sin kusin, Roman Bellic, hämnas på en av sina före-detta vänner från kriget, och för att efter det förhoppningsvis kunna lägga allt kriminellt bakom sig.

Roman skriver i sina brev till Niko att han lever den Amerikanska drömmen, med pengar, kvinnor och lyxbilar. När Niko anländer till hamnen i Hove Beach, Liberty City får han reda på att så inte riktigt är fallet. Man får ett antal uppdrag som sedan leder en framåt i storyn. Man jobbar som Niko sakta men säkert upp inom den kriminella världen och får svar på frågor som ställts tidigare. Dessa svar väcker nya frågor, och storyn får en oväntad twist, och blir genast mer intressant.

Storyn i Grand Theft Auto IV är mycket mer genomtänkt och avancerad än i tidigare GTA-spel. Karaktärerna och händelserna är väl genomtänkta, och när man spelar igenom spelets story kan man få känslan av att man är en del av en film. I Grand Theft Auto IV satsade Rockstar North mer på realism än någon gång tidigare i serien. Spelet är mörkare, brutalare och mer seriöst.

StadenRedigera

Staden som man spelar i heter Liberty City. Liberty City är precis som i Grand Theft Auto III (2001) baserad på verklighetens New York City. I staden kan man se många kända sevärdheter, som bl.a. Rotterdam Tower (Empire State Building) och Statue of Happiness (Frihetsgudinnan).

HumornRedigera

Även om Rockstar har försökt att ge spelet en mycket mer seriös ton, så har man försökt behålla den ganska speciella humorn som gett Grand Theft Auto en stor del av dess fanbase. Detta finner man i allt från konversationer mellan karaktärer, på skyltar runt i staden, via radion, i spelets alldeles egna televisions-nät, det egendesignade Internet och via mängder andra små (diskreta) detaljer. Ett praktexempel på denna diskreta humor som är spritt runt om i spelet är då ansiktet på Statue of Happiness, eller Frihetsgudinnan, är väldigt likt Hillary Clinton.

Externa länkarRedigera

Slumpartad wiki