FANDOM

Liberty City är en fiktiv stad i Grand Theft Auto-Serien. Staden är, med tre olika inkarnationer i sju episoder, den stad som har figurerat mest i hela serien. Liberty City är baserad på New York City.

I originalspelet Grand Theft Auto är Liberty City, med sina två huvudöar, närmast en geografisk representation av New York City. Den variant av staden som förekommer i Grand Theft Auto III-erans spel är av en mer allmän storstad som har vissa drag av verklighetens New York men också av andra amerikanska städer. Denna version förekommer, förutom i GTA III, även i Grand Theft Auto Advance, Grand Theft Auto: Liberty City Stories samt i korthet i Grand Theft Auto: San Andreas. I Grand Theft Auto IVs version av Liberty City är staden mycket starkt influerad av New York och många av New Yorks välkända byggnader och sevärdheter förekommer i parodiserad form i spelet. Geografiskt motsvarar Liberty Citys fyra stadsdelar och den närliggande delstaten Alderney New Yorks fem stadsdelar och grannstaten New Jersey.

I varje upplaga avbildas Liberty City som en storstad med miljoner invånare (4 miljoner i GTA III, 8 miljoner i GTA IV) och ett heltäckande transportsystem av vägar, Liberty Transport Authority och hamnar. Liberty City skildras ofta som en stad drabbad av svår organiserad brottslighet och av omfattande korruption bland stadens politiker och poliskår.

Liberty City som central handlingsplatsRedigera

Stadsdelar i GTA IVRedigera

IVLC

En karta som visar de fem olika stadsdelarna/områdena i Liberty City (IV).

Från vänster till höger (på kartan):

Stadsdelar i GTA IIIRedigera

Kommer snart.

Mindre rollerRedigera

I alla spel som hör till Grand Theft Auto III-eran har Liberty City nämnts i spelens dialog eller figurerat i korthet i själva storyn även om spelen inte utspelat sig i staden.

I Grand Theft Auto: Vice City skickades Tommy Vercetti, efter 15 år i fängelse, år 1986 till Vice City av Sonny Forelli som i spelet satt i restaurangen Marco's Bistro i Saint Mark's, Portland, Liberty City. Vercetti hade dessutom fått smeknamnet "The Harwood Butcher" (Harwoodslaktaren), möjligtvis efter att ha mördat människor i stadsdelen Harwood i Liberty City.

Stadsdelen Saint Mark's och restaurangen Marco's Bistro i Portland, Liberty City är med igen i Grand Theft Auto: San Andreas då spelets huvudkaraktär Carl "CJ" Johnson åker dit för att göra ett uppdrag för Salvatore Leone.

I förfilmen, The Introduction, till GTA: San Andreas visas hur CJ stjäl bilar och rånar folk i Liberty City.