FANDOM

Skylinels

Los Santos är den största staden och delstatshuvudstad i delstaten San Andreas i Grand Theft Auto: San Andreas och den första staden som spelaren befinner sig i. Den är baserad på Los Angeles, Kalifornien. "Los Santos" är spanska för "Helgonen", en ordlek på Los Angeles som betyder "Änglarna".

I likhet med Los Angeles är Los Santos en stor myllrande metropol med många olika kulturer. Befolkningsmängden överstiger 3 miljoner och staden är indelad i 32 stadsdelar i vilka det finns film- och tv-studior, lyxvillor, drogförpestade slumområden och en livligt trafikerad flygplats.

Den lokala poliskåren, LSPD, är korrupt och stadens politiker undviker slumområdena så gott de kan. Droglangare, graffiti och förfall är en vanlig syn på många håll i stadens fattigare kvarter. I de fina villakvarteren i bergen i norr bor stadens rikaste medborgare.

GeografiRedigera

Los Santos ligger i det sydöstra hörnet av San Andreas, i norr ligger Red County och i väst Flint County. Precis som Los Angeles är Los Santos full av olika kulturer, från glamourliv till gatugäng.

Centrum Redigera

Konturerna av Los Santos karaktäristiska stadskärna syns vida omkring tack vare Babel Towers. I närheten av Pershing Square finns stadens stadshus samt polisstationen som utgör högkvarter för Los Santos Police Department, LSPD. I västra och norra delarna av staden finns de glamorösare distrikten, som boulevarden längs Verona Beach, shoppingdistriktet Rodeo, stranden Santa Maria Beach med sina många turister och hotell samt givetvis världens filmcentrum Vinewood med sin ikoniska Vinewood-skylt. Längst i söder ligger Verdant Bluffs, den största parken i hela San Andreas. Därifrån har man en fantastisk utsikt över Los Santos.

BostadsområdenRedigera

Mellan Vinewood och centrum ligger stadsdelarna Temple och Mulholland. I dessa exklusiva grannskap bor många av stadens musikartister (bl.a. rapparen Madd Dogg, skådespelare och filmproducenter. Alldeles intill finns stadsdelen Richman, ett område som bebos av de allra rikaste.

På andra sidan staden hittas de enklare bostadskvarteren. Bland annat gängområdena Jefferson, Idlewood (Ballas territorium) och Ganton (Grove Street Families hemtrakter) är stadsdelar där kriminalitet, våld och gängverksamhet är en del av vardagen.

IndustriområdenRedigera

En motorväg går tvärs genom staden från Mulholland Intersection via centrum till flygplatsen Los Santos International Airport. Öster om flyplatsen finns Ocean Docks, en industriell zon där bland annat militären förvarar vapen som CJ stjäl en del av tillsammans med Ryder i uppdraget Robbing Uncle Sam.

Stadsdelar Redigera

GängverksamhetRedigera

Fyra större gatugäng finns i staden

East Los Santos, Ganton, Idlewood, Jefferson, Glen Park, East Beach, Las Colinas, Los Flores, El Corona och Willowfieldhar alla stora gängproblem. Även Santa Maria Beach, Verona Beach och Temple har gängproblem. Ganton är Grove Street Families största tillhåll, medans Idlewood är Ballas bas. Las Vagos håller till i dom nordöstra delarna. Även Cesar Vialpandos gäng, Varrios Los Aztecas har ett utrymme i staden, i El Corona och Little Mexico.

Väder Redigera

Vädret i Los Santos är i överlag soligt, i kontrast till det regniga San Fierro.

Trafik Redigera

Längst ner i södra Los Santos finns Los Santos International Airport, den fjärde mest trafikerade flygplatsen i världen. Man kan nå både San Fierro och Las Venturas via motorvägen, och genom järnvägen Brown Streak Railroads som går runt hela staten. Järnvägstrafiken i Los Santos koncentreras till stationerna Union Station och Market Station.

Slumpartad wiki