FANDOM

Nintendo DS Trans

Nintendo DS

Nintendo DS är en bärbar spelkonsol från Nintendo. Den hade sin premiär i Nordamerika 21 november 2004. Detta var den första spelkonsolen från Nintendo som hade världspremiär i ett annat land än Japan. I Japan släpptes den den 2 december och i Europa den 11 mars 2005. Maskinen fanns från början endast att få i silvermetallic, därefter har färgerna blå-, röd- och rosametallic tillkommit. Nintendo DS utvecklades under projektnamnet Nitro och därav kommer sig bokstavskombinationen NTR som finns tryckt på alla delar som ingår i detta system. Nintendo DS var den första av Nintendos konsoler där efterfrågan var större än tillgången vilket resulterade i att företaget valde att gå ut med en offentlig ursäkt för att de underskattat efterfrågan när de upptäckte att de var slutsålda i butikerna. Systemet är tänkt att vara regionsfritt och kan därför med några få undantag använda spel från alla delar av världen. Dock kan det uppstå problem om två spelare försöker att spela mot/med varandra som använder varsitt spel från olika delar av världen då de inte hanterar sparad information på samma sätt.

Tekniska specifikationerRedigera

Nintendo DS har två processorer av ARM-typ.

  • ARM9 67MHz (ARM946E-S).
  • ARM7 33MHz.
  • 4MB RAM.
  • 2st 3-tums TFT]] LCD-skärmar med bakgrundsbelysning och en upplösning på 256 x 192 pixlar.
  • 262144 färger kan visas på skärmen.

Spelkassetterna använder minnen av solid state-typ och kan idag lagra up till 128MB.

FunktionerRedigera

Det som skiljer Nintendo DS mot flertalet andra bärbara spelkonsoler är att den har två skärmar (DS=Dual Screen), varav den undre är en touch-screen som användaren kan trycka på med hjälp av en pekpenna eller ett finger. Konsolen har även en inbyggd mikrofon som användaren kan prata eller blåsa i. Grafiken motsvarar inte vad konkurrenten Sonys PSP kan prestera, men Nintendo DS är något starkare än Nintendo 64, som i sig var kraftfullare än första PlayStation-modellen. Grafiken ser inte bättre ut än den som PS1 kunde prestera pga avsaknaden av texturfiltret bilinear filtering. Högtalarna kan skapa ljud som liknar surroundljud.

InmatningsenheterRedigera

Förutom en inbyggd Touch Screen och mikrofon har Nintendo DS en uppsättning knappar att styra med. Dessa är följande:

  • On/off - Placerad på konsolens vänstra sida.
  • Start, Select - Placerade på konsolens högra sida.
  • Volymkontroll - Placerad på konsolens högra sida.
  • Styrkors - Ett fyrvägs styrkors på konsolens vänstra sida.
  • A, B, X, Y - Tryckknappar på konsolens högra sida.
  • L, R - Vänster och höger axelknappar.

AnslutningarRedigera

  • Slot 1 - för Nintendo DS-spel.
  • Slot 2 - för Gameboy Advance-spel
  • Uttag för mikrofon och hörlur (3,5 mm).
  • Uttag för batteriladdare (har ej samma fysiska mått som till Nintendo DS Lite).
  • Trådlös WiFi enligt 802.11b-standarden.

MultiplayerRedigera

Multiplayer-stöd finns också, upp till 16 spelare genom WLAN, där användarna också kan chatta genom ett program; det går även att skriva eller rita till varandra med hjälp av touch-screenen. Med Nintendo Wi-Fi Connection går det även att spela online med fyra spelare.

Två typer av touchscreenRedigera

Av någon anledning finns det två typer av touchscreen, Grid, och Grain. Gridtypen ska vara mindre tryckkänslig och har bättre bild än graintypen. Graintypen är svårare att rita på eftersom den är mer känslig.

Grid Redigera

Om skärmen är av gridtypen går det att se ett rutmönster av prickar på skärmen när den riktas mot en stark lampa.

Grain Redigera

Om skärmen är av graintypen är skärmen lite suddig jämfört med den andra skärmen.

FirmwareRedigera

Varje DS har ett så kallat Firmware. Detta uppdaterar Nintendo på nya DS-maskiner, för att bl.a. förhindra piratkopiering.

Grand Theft Auto-spel till Nintendo DSRedigera

Externa länkarRedigera

  • Nintendo.se – Nintendo Sveriges officiella webbplats
  • HwB - teknisk info om Nintendo DS och dess kontakter