FANDOM

PS2
PlayStation 2 (PS2) är en TV-spelskonsol tillverkad av det japanska teknikföretaget Sony, lanserad i Japan 4 mars 2000, i USA 26 oktober 2000 och i Europa den 24 november år 2000. Efter att Playstation 2 släppts började föregångaren PlayStation kallas "PSone" och ges ut i en mindre version: den större versionen av Playstation fick då smeknamnet "PSX". När sedan Playstation 2 också började produceras i en mindre version fick den förkortningen "PStwo", och den stora förkortas "PS2".

Konsolen använder ett eget DVD-format för spelen och kan även visa DVD-filmer. Den är bakåtkompatibel och klarar alla spel gjorda för föregångaren Playstation. PS2 kan också läsa och spela upp CD-skivor (musik-cd) och har även USB. Playstation 2 tillhör den sjätte generationens spelkonsoler och var den andra att komma ut i denna generation, Sega Dreamcast var den första konsolen i samma generation (den lanserades 27 november 1998 i Japan). Tidiga modeller av PS2 inkluderade IEEE 1394 (även kallat "iLink", "Firewire") men detta slopades och istället fick enheten en IR-sensor för styrning via fjärrkontroll.

Trots att konkurrenterna Xbox och Nintendo GameCube hade bättre tekniska prestanda var PS2 år 2003 den dominerande av de tre stora TV-spelskonsolerna på marknaden, med sina 120 miljoner sålda maskiner. Inom de fyra första timmarna efter lanseringen såldes 98 000 enheter – i genomsnitt sju enheter per sekund.

Playstation 2 finns släppt i en ny variant, som storleksmässigt är lite mindre men har samma tekniska prestanda som ursprungsmodellen, och därutöver också en inbyggd nätverksport avsedd för exempelvis onlinespel. Även den äldre versionen kan spela online, men behöver utrustas med en separat nätverksadapter. Den nyare modellen har dock inte utrymme för en hårddisk. I och med introduktionen av den smalare versionen ställdes även hårdare krav på mjukvaruutvecklarna. De spel som inte fungerar på denna hårdvara fungerar inte heller på uppföljaren PlayStation 3.

SpecifikationerRedigera

  • CPU: 128 bit "Emotion Engine" med klockfrekvensen 294 MHz (senare versioner 299 MHz)
    • RAM: 32 MiB Direct Rambus eller RDRAM
    • Minnesbussens hastighet: 3,2 GiB per sekund
    • Huvudprocessor: MIPS R5900 CPU-kärna, 64 bit
    • Hjälpprocessor: FPU (Floating Point Multiply Accumulator × 1, Floating Point Divider × 1)
    • Flyttalsprestanda: 6,2 gigaflops
    • 3D CG Geometric Transformation: 66 miljoner polygoner per sekund[1]
    • Komprimeringsdecoder för filmsekvenser: MPEG-2
    • Cache-minne:
      • Instruktioner: 16 KiB
      • Data: 8 KiB + 16 KiB
  • Grafik: "Graphics Synthesizer" med en klockfrekvens på 147 MHz
    • DRAM-bussens prestanda: 47,0 GiB per sekund
    • DRAM-bussens bitbredd: 2560-bit
    • Max antal polygoner per sekund: 75 miljoner polygoner per sekund[1]
  • Ljud: "SPU1+SPU2"
    • Antal ljud samtidigt: 48 hårdvarukanaler på SPU2 + eventuellt fler mjukvarumixade ljudkanaler.
    • Samplingsfrekvens: 44,1 kHz eller 48 kHz (valbart)
  • I/O-processor
    • CPU-kärna: Original Playstation-CPU (MIPS R3000A med en klockfrevens på 33,8 MHz eller 37,5 MHz)
    • Övriga enheter: Två Playstation-kontrollportar,[2] två platser för minneskort som använder MagicGate-kryptering, modem och hårddiskplats (ett modem byggdes in i den mindre modellen och hårddiskplatsen togs bort, och det gjorde inte mycket då det aldrig släpptes någon hårddisk till Playstation 2 i Europa), IEEE 1394,[3] infraröda kontrollportar,[3] samt två USB 1.1-portar.
    • Diskmedium: Dvd-rom (CD-rom-kompatibel) med kopieringsskydd. Dvd-skivorna har en kapacitet på 4,7 GiB, vissa är i Dvd-9-formatet (8,5 GiB).

NoterRedigera

  1. 1,0 1,1 Polygoner per sekund under perfekta förhållanden (inga texturer, ljus eller vertex-färger). Vissa kritiserar dessa förhållanden då det inte jämför med ett riktigt grafikupplägg. Det korrekta antal polygoner per sekund maskinen kan prestera är 13 miljoner.
  2. Med hjälp av tillbehör kunde kontrollerportarnas antal ökas upp till åtta stycken.
  3. 3,0 3,1 IEEE 1394 borttagen i senare versioner, i samband med att den infraröda porten lades till.

Grand Theft Auto-spel på PlayStation 2Redigera

Fem GTA-spel har släppts till PlayStation 2:

Externa länkarRedigera

Officiella webbplatser
Directories
Övriga webbplatser