FANDOM

Psp1
Playstation Portable (PSP) eller PlayStation Portable i marknadsföringssammanhang är en bärbar spelkonsol skapad av Sony Computer Entertainment. Playstation Portable är den tredje i Sonys PlayStation-serie och deras första bärbara spelkonsol. Maskinen släpptes i Japan den 12 december 2004[1], och i de flesta övriga delar av världen under 2005.[2][3] PSP (3000) är idag (februari 2009) den snabbaste bärbara spelkonsolen[4]. PSP är Sonys försök att slå sig in på marknaden för bärbara konsoler, vilken tidigare helt dominerats av Nintendo[5]. Nintendo lanserade rivalkonsolen Nintendo DS tre veckor innan Sony lanserade Playstation Portable.[6]

Grundläggande funktioner Redigera

Med Playstation Portable kan användaren, förutom att spela spel, titta på bilder, lyssna på musik, se på film eller surfa på Internet. Playstation Portable var den första bärbara konsolen att ha en optisk enhet som primärt lagringsmedia. Spelen finns oftast på små optiska skivor som kallas Universal Media Disc (UMD).[7][8]

Spelkonsolen har många likheter med en vanlig PlayStation-handkontroll, men har en skärm mitt på. PSP finns i fem olika färger och den vanligaste är svart. På högersidan sitter strömbrytaren som skjuts uppåt för att sätta på apparaten och på vänstersidan är knappen som aktiverar det trådlösa nätverket placerad, samt en lucka avsedd för ett minneskort. På minneskortet kan man lagra musik, film, bilder och till och med hela spel. Om man har en digitalkamera som använder samma typ av minneskort som Playstation Portable (Memory Stick), kan man även använda konsolen till bildvisning.

Batteriet som konsolen använder kan enkelt bytas ut, vilket har varit uppskattat då nya tekniskt avancerade apparater, som exempelvis Apple iPod, har haft en tendens att ha inbyggda batterier som är svåra att byta. Själva batteriet sitter till vänster på baksidan och kan laddas i konsolen med den medföljande nätadaptern.

I Playstation Portables huvudmeny finns diverse ikoner som exempelvis inställningar, spel och nätverk. Bakgrundsbilden till menyn kan man ställa in själv, precis som på en dator.

Spelkonsolens operativsystem kallas systemprogramvara och uppdateras av Sony emellanåt. Dessa uppdateringar kan konsolen själv ladda ned om det finns tillgång till trådlöst Internet. Om detta inte skulle vara fallet kan uppdateringarna laddas ned via en PC, läggas in på ett minneskort och därefter installeras på PSP.

Grand Theft Auto-spel till PlayStation PortableRedigera

Två GTA-spel har hittills släppts till PlayStation Portable:

Externa länkarRedigera

Referensfel: <ref>-taggar finns, men ingen <references/>-tagg hittades