FANDOM

Tommy Vercetti
Tommy Vercetti
Framträdanden Grand Theft Auto: Vice City
Kön Man
Etnicitet Amerikansk, italiensk
Hem Starfish Island, Vice City
Anknytningar Forelli-familjen, Ken Rosenberg, Lance Vance, Kubanerna
Röstskådespelare Ray Liotta

Thomas "Tommy" Vercetti är huvudkaraktären i spelet Grand Theft Auto: Vice City, d.v.s. karaktären man spelar som. Röstskådespel är skådespelaren Ray Liotta.

Historia Redigera

År 1971 inträffar "Harwood-massakern" i Harwood, Liberty City, då Tommy dödade 11 medlemmar ur en rivaliserande maffiafamilj. Han får då sitta 15 år i fängelse. Det är när Tommy blir frigiven som själva "storyn" i Grand Theft Auto: Vice City tar sin början. Sonny Forelli, överhuvud i Tommys maffiafamilj, vill inte ha Tommy i Liberty City, och skickar därför honom till staden Vice City, baserad på Miami, Florida, för att göra en kokainaffär med Vancefamiljen.

Väl framme i Vice City, blir Thomas och hans anhang överrumplade av män klädda i svart. Två av Thomas medarbetare blir dödade, och han flyr tillsammans med familjens advokat Ken Rosenberg, utan vare sig pengarna eller kokainet. Sonny Forelli blir informerad om misslyckandet och ger Tommy en viss tid att få tillbaka pengarna de förlorade. Tillsammans med Ken Rosenberg och Lance Vance försöker Thomas ta reda på vem som låg bakom överfallet och samtidigt få ihop pengarna han är skyldig Sonny Forelli.

Medverkan i andra spel Redigera

Thomas Vercetti har ingen större medverkan i andra GTA spel, man får dock höra från Ken Rosenberg i spelet Grand Theft Auto: San Andreas att Thomas sparkat ut honom från hans verksamhet p.g.a hans drogmissbruk.

Slumpartad wiki