FANDOM

Xbox

Microsoft Xbox är en spelkonsol som konstruerats och marknadsförs av Microsoft. Konsolen släpptes i USA 15 november 2001. Xbox är den första konsol som Microsoft har konstruerat och tillhör samma generation (sjätte generationens spelkonsoler) som Sonys Playstation 2 och Nintendos GameCube, som också var de största konkurrenterna.

MjukvaraRedigera

Operativsystemet i Xbox är baserat på Windows 2000. Dock körs Xbox i s.k. "kernelmode" vilket gör att inte flera processer körs samtidigt för att uppnå en högre prestanda av spelandet. Konsolen är utrustad med VGA, ethernetport och en multikontakt som ger möjlighet att använda HDTV samt SPDIF. Xbox har också fyra USB-ingångar till spelkontroller, dock med en modifikation av utseendet jämfört med vanliga USB-ingångar, vilket möjliggör användande av andra USB-enheter, till exempel datormöss eller tangentbord.

HårdvaraRedigera

Det utbytbara skalet är tillverkat av en mörkt grön högkvalitativ hårdplast designat med en grön cirkel i mitten med logotypen centrerad. I mitten av framsidan, mellan USB-portarna, finns en eject-knapp för cd samt en knapp för omstart av enheten. Konsolen har fyra kontrollerportar (USB) på framsidan och har en vikt på knappt fyra kilo.

SpecifikationerRedigera

Lagringskapacitet
  • Hårddisk (8 GB) (dock kom vissa Xboxar även med 10 och 20 GB hårddiskar men bara 8 GB går att använda utan modchip/software-exploits).
Processor
  • 32-bitar (733 MHz) från Intel. Baserad på Pentium III.
    • 32 KB L1 cache och 128 KB L2 cache.
    • 133 MHz FSB.
    • Micro PGA2 Socket
    • SIMD: MMX och SSE.
Minneskapacitet
  • 64 Mbyte DDR SDRAM delad mellan systemet och grafiken.
Grafik
  • 250 MHz GPU grafikprocessor (NV2A) från Nvidia och Microsoft.
Läsenheter
  • Dvd (2,5x)
Kontroller-ingångar
  • Fyra stycken USB-ingångar (speciella USB 1.1 portar) till spelkontroller och andra tillbehör som mikrofon, mus och tangentbord.
Nätverksuttag
  • 10/100base-T ethernet)
Övrig information
  • 64 (3D) ljudkanaler

OriginaltillbehörRedigera

  • Handkontroll
  • Minneskort (8 MiB)
  • Xbox Live
  • Headset till Xbox Live

GTA-spel på XboxRedigera

Se ävenRedigera

Externa länkar Redigera