FANDOM

Xbox360
Xbox 360 är den andra TV-spelskonsolen från Microsoft, och utvecklades i samarbete med IBM, ATI och SiS. Xbox Live låter spelare att spela online och ladda ner material såsom arkadspel, speldemos, trailers, TV-serier och filmer. Xbox 360 är uppföljaren till Xbox, och är i konkurrens med Sonys PlayStation 3 och Nintendos Wii inom sjunde generationens konsoler.

Konsolen drar ca 119 watt.

Xbox 360 avtäcktes officiellt den 12 maj 2005 och mer detaljerad information angående lansering och spel kom vid E3 samma år. Det är den första konsolen som erbjudit nära samtidig lansering över tre stora försäljningsregioner (Europa, Japan och USA)). Konsolen sålde ut helt vid releasen (med undantag för Japan) och har den 24 november 2008 sålt 25 miljoner enheter över världen enligt Microsoft.[1] Konsolen finns i tre olika varianter, "Arkad"-konsolen, "Premium"-konsolen och "Elite"-konsolen, där var och en har sina egna tillbehör och funktioner. En annan version av konsolen, kallad "Core", har slutat säljas men kan fortfarande hittas i vissa butiker.

HårdvaranRedigera

Processor
  • Specialkonstruerad PowerPC-processor från IBM med 3 kärnor på 3,2 GHz vardera, där varje kärna har två hårdvarutrådar (hyperthreading). Sammanlagt en teoretisk maximal kapacitet på ca 115 GFLOPS.
Minneskapacitet
  • 512 MiB 700 MHz GDDR3. (systemminnet är delat med grafikprocessorn).
Grafik
  • Specialkonstruerad krets från ATI som går under namnet Xenos. Kretsen bygger på såkallad unified shaders, vilket innebär att varje pipeline kan rita upp både pixlar och trianglar; något som tidigare inte var möjligt. Kretsen är både revolutionerande och den första i sitt slag, vilket gör den till en milstolpe i grafikkretshistorien. Xenos är utrustad med 10 megabyte eDRAM framebuffer-minne samt har en klockfrekvens på 500 MHz.
Läsenheter
  • DVD-ROM och HD-DVD (köps separat).
Lagringskapacitet
  • 60 GB löstagbar hårddisk. (ingår i premiumpaketet), 120 GB löstagbar hårddisk (ingår i Elite-paketet), minneskort á 64 MB, 128MB och 512MB. 256MB minneskort medföljer arcadepaketet.
Nätverk
  • Inbyggt trådburet nätverk. WLAN-adapter kan köpas separat.
Övriga portar
  • Tre USB 2.0-kontakter via vilka man bland annat skall kunna ladda batterierna till de trådlösa handkontrollerna.
Fysiska egenskaper
  • Vikt: 3,5 kg. Storlek: 83 mm (B) x 258 mm (D) x 309 mm (H)

Enheten var från början endast tänkt att klara av en maximal upplösning på 1080i men kan sedan oktober 2006 även visa 1080p med hjälp av en mjukvaruuppdatering.

KonkurrensRedigera

Xbox 360 konkurrerar främst med Nintendo Wii och Sony PlayStation 3. Microsoft valde att släppa sin konsol ett år före Nintendo Wii och Sony PlayStation 3, för att på så vis få ett försprång i försäljningssiffror. Detta har de fått kritik för, för att de ansågs ha släppt en produkt som inte var färdigutvecklad, då den hade relativt många "barnsjukdomar". Microsoft hade sålt ca 7 miljoner Xbox 360 innan konkurrenterna Sony och Nintendo hade släppt sina konkurrerande konsoler, och idag har man sålt 25 miljoner enheter över hela världen.[2] Nintendo tog in över halva försprånget och sålde nästan 6 miljoner Wii på bara tre månader. [3] Nintendo Wii passerade Xbox 360s försäljningssiffror i augusti 2007 och har sedan dess fortsatt att dryga ut sin ledning. [4]

I USA har ägare av Xbox 360 i genomsnitt köpt fler spel till sin konsol än de som äger en annan konsol. Xbox 360-ägare har i genomsnitt 7 spel till sin konsol. Motsvarande siffra för Playstation 3 är 4 spel och för Wii 3,5 spel. [5].

Vecka 44 år 2007 säljs det på den japanska marknaden för första gången fler exemplar av Xbox 360 än Playstation 3 sedan lanseringen av Playstation 3[6].

BakåtkompatibilitetRedigera

Xbox 360 är bakåtkompatibel med storsäljande spel till Xbox. Xbox 360 och den ursprungliga Xbox har två helt olika processorer så det går inte att köra spel från den äldre versionen på den nya konsolen utan hjälp av emulering. Med hjälp av emulering är det möjligt att köra vissa äldre spel på Xbox 360, att det bara är vissa spel beror på att det inte finns patchar framtagna för alla spel och de olika regionerna. En fördel med emulering är att det inte behövs någon fördyrande hårdvara för att bibehålla bakåtkompatibiliteten vilket leder till ett lägre pris på konsolen.

Se lista på Microsofts webbplats [2]

Grand Theft Auto-spel på Xbox 360Redigera

Två GTA-spel har hittills släppts till Xbox 360:

KällorRedigera

  1. http://www.mcvuk.com/news/32449/360-global-sales-surpass-original-Xbox
  3. http://www.vgcharts.org/?wii=4.02
  4. [http://vgchartz.com/hwcomps.php?cons1=Wii&reg1=All&cons2=PS3&reg2=All&cons3=X360&reg3=All&start=39040&end=39404&weekly=1 Video Game Chartz - Nintendo - Sony - Microsoft - Hardware Comparison Charts
  5. [1]
  6. Joystiq - Xbox 360 outsold PS3 in Japan last week

Externa länkarRedigera

  • Xbox – Officiell webbplats